Bidragsbeskrivning:
Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android. Abused Emojis var både ett konkret verktyg att kommunicera med och en kampanj för att få barn att våga kontakta Bris vid problem eller övergrepp. Bris kommunicerade appen direkt till barn som var i kontakt med dem, på deras sajt, i chatten i sina sociala mediekanaler, i möten och telefonsamtal. Kombinerat med ett samarbete med nätverket Go Snap nådde kampanjen efter bara några dagar över en miljon användare på Instagram. Efter en vecka var Abused Emojis den tredje mest nedladdade appen i Sverige (före Instagram, YouTube och Facebook).
Arbetsgrupp
Creative Director
Petter Ödeen
Art Director
Erik Dagnell, Sebastian Smedberg
Copywriter
Per Forssberg
Interactive Art Director
Mattias Alfborger, William Löthman
Produktionsledare
Malin Boustedt
Projektledare
Andreas Engstrand
Formgivare
Beatrice Sztanska
IOS Developer
Olof Sjölund
Repro
BT Repro
Motion Director
Robin Lidbom
Originalare
Carola Edlund
PR
Garbergs
Kommunikationschef
Silvia Ernhagen
Följ Guldägget