Abused Emojis

Kategori: Direkt
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: BRIS
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android. Abused Emojis var både ett konkret verktyg att kommunicera med och en kampanj för att få barn att våga kontakta Bris vid problem eller övergrepp. Bris kommunicerade appen direkt till barn som var i kontakt med dem, på deras sajt, i chatten i sina sociala mediekanaler, i möten och telefonsamtal. Kombinerat med ett samarbete med nätverket Go Snap nådde kampanjen efter bara några dagar över en miljon användare på Instagram. Efter en vecka var Abused Emojis den tredje mest nedladdade appen i Sverige (före Instagram, YouTube och Facebook).


Arbetsgrupp

Creative Director
Petter Ödeen

Art Director
Erik Dagnell, Sebastian Smedberg

Copywriter
Per Forssberg

Interactive Art Director
Mattias Alfborger, William Löthman

Produktionsledare
Malin Boustedt

Projektledare
Andreas Engstrand

Formgivare
Beatrice Sztanska

IOS Developer
Olof Sjölund

Repro
BT Repro

Motion Director
Robin Lidbom

Originalare
Carola Edlund

PR
Garbergs

Kommunikationschef
Silvia Ernhagen


Andra vinnare i kategorin