Abused Emojis

Kategori: PR
År: 2016
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: BRIS
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android.

Kampanjen hade tre syften:
1. Ge barn ett verktyg att kommunicera med.
2. Få barn att kontakta Bris vid problem eller övergrepp.
3. Påminna vuxna om Bris viktiga roll.

Kampanjen utformades för att få genomslag i nationell och internationell media. Lanseringen skedde strategiskt i samband med att Apple släppte nya multietniska emojis. Tack vare gedigen PR-bearbetning, en enkel instruktionsvideo och ett välarbetat press-kit nådde vi barn-, familje-, tech-, och nyhetsmedier både globalt och nationellt. Kampanjens totala mediavärde uppskattas till över 140 miljoner kronor.


Arbetsgrupp

Creative Director
Petter Ödeen

Art Director
Erik Dagnell, Sebastian Smedberg

Copywriter
Per Forssberg

Interactive Art Director
Mattias Alfborger, William Löthman

Produktionsledare
Malin Boustedt

Projektledare
Andreas Engstrand

Formgivare
Beatrice Sztanska

IOS Developer
Olof Sjölund

Motion Director
Robin Lidbom

Originalare
Carola Edlund

Kommunikationschef
Silvia Ernhagen

Chef Insamling & Sponsring
Helén Tibblin

Repro
BT Repro

PR
Garbergs


Andra vinnare i kategorin