Abused Emojis

Kategori: Integrerat
År: 2016
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: BRIS
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android.

Kampanjen hade tre syften:
1. Ge barn ett verktyg att kommunicera med.
2. Få barn att kontakta Bris vid problem eller övergrepp.
3. Påminna vuxna om Bris viktiga roll.

Intensivt PR-arbete och samarbeten med influencers i sociala medier gav en tredjeplats på App Store redan efter en vecka (före bland annat Instagram, YouTube och Facebook). Kampanjen fick dessutom stöd av tidningsannonsering, utomhusreklam, digitala skärmar på landets tågstationer, affischering i skolor, samt DR till månadsgivare och medlemmar. Under kampanjperioden ökade Bris antalet nya kontakter med 56%.

Motivering:
Guldägget i kategorin Integrerat går till en kampanj som berör och hugger tag. Som förenklar och förbättrar, och uppmanar till att börja prata med varandra, på riktigt. Smiley-face!


Arbetsgrupp

Creative Director
Petter Ödeen

Art Director
Erik Dagnell, Sebastian Smedberg

Copywriter
Per Forssberg

Interactive Art Director
William Löthman, Mattias Alfborger

Produktionsledare
Malin Boustedt

Projektledare
Andreas Engstrand

Formgivare
Beatrice Sztanska

IOS Developer
Olof Sjölund

Motion Director
Robin Lidbom

Originalare
Carola Edlund

PR
Garbergs

Repro
BT Repro

Kommunikationschef
Silvia Ernhagen

Chef Insamling & Sponsring
Helén Tibblin


Andra vinnare i kategorin