Åhléns

År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Åhléns
Byrå: Happy F&B

Bakgrund
Åhléns är Sveriges ledande varuhuskedja med 80 miljoner kundmöten varje år. Affärsidén är att erbjuda en smart mix av prisvärda produkter inom mode, skönhet och inredning. Målgruppen är både kräsen och medveten. Så hur skapas en inspirerande shoppingupplevelse, utan avkall på hållbarhet och kvalitet?

Lösning
En uppdaterad visuell identitet manifesterar det moderna och medvetna varuhuset. Och lyfter fram det kurerade sortimentet. Enkla, flexibla verktyg ökar identitetens genomslag på alla ytor – i kommunikation, fysisk miljö och online: Ny levande färgpalett med ett brett spektrum av röda nyanser (Åhléns är inte längre enfärgat). Ny typografi med egen stil och karaktär. Nytt bildmanér med rörliga inslag. Ett emblem, baserat på logotypen, som tillför dynamik och som uppförstorat blir till ett dekorativt mönster.


Arbetsgrupp

Projektledare, Happy F&B
Anette Anderson

Operativ Projektledare, Happy F&B
Camilla Smids

Strateg, Happy F&B
Ashkan Azadi

Design Director, Happy F&B
Mikael Blom

Design Director, Happy F&B
Anna Ahnborg

Motion Designer, Happy F&B
Christian Carlsson

Creative Director, Happy F&B
Lisa Careborg

Fotograf
Olivia Jeczmyk

Stylist/Set Design
Linnea Apelqvist

Inredning
Code Concept

Magasin
Klintberg Niléhn


Andra vinnare i kategorin

Åhléns

Kategori: Utomhus
År: 2008
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Åhléns
Byrå: King


Arbetsgrupp

AD-assistent
Daniel Söderstedt

Art Director
Alexander Elers, Helena Redman

Copywriter
Pontus Ekström, Hedvig Hagwall Bruckner

Creative Director
Frank Hollingworth

Fotograf
Peter Gherke, Bisse Bengtsson, Petrus Olsson, Zena Holloway

Kundansvarig
Sunit Mehrotra

Originalare
Patrik Andersson

Produktionsledare
Catharina Erlandsson, Ylva Abrahamsson

Projektledare
Lina Söderqvist, Christoffer Ramfors

Övrigt
Stylist: Robert Rydberg, Stylist: Johanna Borggren, Stylist: Mattias Nylin, Stylist: Karin Smeds


Andra vinnare i kategorin