Anti-bil

Kategori: Media
År: 2010
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Flygbussarna

Flygbussarnas värsta konkurrenter är inte andra bussbolag eller tåget. Det är vanan att ta bilen. För att bemöta det behövdes något som fick folk att tänka till. Vi bestämde oss för att fråga vem som egentligen hör hemma på vägen; bilen eller bussen. Den genomsnittliga bilen tar 1.2 personer, en buss tar över 50. Vilket summerar allt. 50 bilar eller 1 buss.

Med en begränsad budget gällde det att överraska. Vi valde ett fält på väg mot Arlanda som största medieköp. Skulpturen hade en omedelbar effekt då billister saktade ner för att se den bättre, vilket skapade långa bilköer. Bussbygget fick långa nyhetsinslag, samtidigt som det diskuterades vilt på radio, i tidningar och på bloggar – både i Sverige och utomlands. Traditionell media, som affischer i tunnelbanan fick i mer detalj presentera våra argument. På webben togs det ett steg längre genom en sajt där en livekamera inte bara visade installationen, utan även räknade varje bil på väg till flygplatsen. Det visade hur mycket koldioxid som skulle ha sparats om folk tog bussen istället för bilen. En film från bygget gav oss trafikdrivande banners, samtidigt som bilder på bussen gav material till egna kanaler.


Arbetsgrupp

Art Director
Acne Advertising

Copywriter
Acne Advertising

Creative Director
Acne Advertising

Fotograf
Johan Warden

Originalare
Acne Advertising

Produktionsledare
Acne Advertising

Projektledare
Acne Advertising

Repro
C2

Retusch
C2

Uppdragsgivare
Eva Tiséus


Andra vinnare i kategorin