Ariel Fashion Shoot

Kategori: Event
År: 2012
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Procter & Gamble Nordic

Procter & Gamble ville visa hur bra flytande Ariel är på fläckborttagning. Vår lösning var Ariel Fashion Shoot. Ett livesänt Facebook-spel och utomhusevent där spelare i hela Norden turades om att styra en specialbyggd industrirobot laddad med lingonsylt, chokladsås och ketchup. Roboten placerades i en transparent monter på Stockholms Centralstation.

Under 6 dagar köade tiotusentals svenskar, norrmän, finnar och danskar från öppning till stängning för att fläcka ner något av de 1000+ plagg som snurrade runt i montern. Varje dag dök det upp exklusiva plagg från bl.a. See by Chloé, Hugo Boss och Vivienne Westwood.

Spelarna hade 3 skott och 30 sekunder på sig att träffa ett plagg. Alla träffar fotades av vår robotkamera så att vinnarna omedelbart kunde dela triumfen på sin FB-logg. Sedan tvättade vi plaggen live inför tiotusentals Facebook-fans och förbipasserande innan de fläckfria plaggen skickades hem till sina nya ägare – över 1000 bevis på att Ariel håller vad de lovar.


Arbetsgrupp

Art Director
Gustav Egerstedt, Lisa Engardt

Copywriter
Petter Dixelius

Creative Director
Adam Kerj

Designer
Maria Wester

Planner
Per Jaldeborg

Produktionsledare
Charlotta Tibbelin, Jenny Larsson, Maria Lindskog-Klasén

Projektledare
Tom Hedström

Uppdragsgivare
Krister Karjalainen

Web Director
Erik Hiort af Ornäs


Andra vinnare i kategorin