Ariel Fashion Shoot

Kategori: Integrerat
År: 2012
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Procter & Gamble Nordic

P&G ville visa hur bra Ariel är på fläckborttagning. Vår lösning var Ariel Fashion Shoot. Ett livesänt FB-spel och event där spelare i hela Norden kunde styra en industrirobot laddad med lingonsylt, choklad och ketchup. Roboten placerades i en transparent monter på Stockholms Central. Under 6 dagar köade tiotusentals nordbor för att fläcka ner 1000+ plagg som snurrade runt i montern. Varje dag dök plagg från bl.a. Chloé och Marc Jacobs upp. När någon lyckades tvättade vi plaggen live inför tiotusentals FB-fans och förbipasserande innan de fläckfria plaggen skickades hem till sina nya ägare – 1000 bevis på att Ariel håller vad de lovar. Kampanjen nådde 5 milj potentiella kunder, förtjänad och betald media sammanräknat.

Kampanjdelar:
- Event på Stockholms Centralstation
- Specialbyggd syltsprutande robot
- Facebook-app
- DR till inflytelserika bloggare
- Personliga sajter och filmer till bloggarna
- Webbtrailer
- TVC
- Live-stream videobanners
- DR till 1000 glada vinnare


Arbetsgrupp

Art Director
Gustav Egerstedt, Lisa Engardt

Copywriter
Petter Dixelius

Creative Director
Adam Kerj

Designer
Maria Wester

Planner
Per Jaldeborg

Produktionsledare
Charlotta Tibbelin, Jenny Larsson, Maria Lindskog-Klasén

Projektledare
Tom Hedström

Uppdragsgivare
Krister Karjalainen

Web Director
Erik Hiort af Ornäs


Andra vinnare i kategorin