Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Arla Kokboken iPhone app

I Juni 2008 släpps iPhone till försäljning i Sverige. Världens mest hypade telefon blir därmed Sveriges nyaste mediekanal.

Alla iPhone-användare passerar iTunes och efterfrågar bra, relevent innehåll. Hösten 2008 fanns inga svenska applikationer med varumärken som avsändare. Hösten 2008 fanns inte heller någon svensk receptfunktion

Här såg vi en möjlighet, ett window of opportunity för Arla

Lösning; en recept-applikation

300 recept, bilder anpassade för optimal visning i iPhone. Sökfunktion, “Mina favoriter” och en länk till Arlas hemsida för den som vill ha mer råd

Medielösningen; Bra content i en kanal där konsumenter letar efter det, tillsammans med PR i digitala kanaler.

Kundnytta
Du bär alltid med dig en kokbok
Tydlig text och inspirerande bilder
Alla recept innehåller Arla-produkter som finns i alla svenska mataffärer

Alltså;
Pull snarare än push – marknadsföring konsumenten vill ha
Kopplat direkt till produkter och försäljning. Positiv varumärkeseffekt av att vara först i iPhone

Arbetsgrupp

  • Konceptutvecklare
    Nils Andersson
  • Kundansvarig
    Per Boquist
  • Mediastrateg
    Peter Cederholm