Avicii x You

År: 2014
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Universal Music

Avicii är en av världens största artister. Men för några år sedan var han en anonym amatörproducent som skapade musik från sitt sovrum. När Universal Music bad oss skapa en global kampanj för honom, höll vi kvar vid den mentaliteten.

Med kampanjen Avicii X You ville vi skapa riktigt engagemang, något mer än bara en like, play eller delning. Vi ville få folk att anstränga sig och skapa en slutprodukt som kunde få ett eget liv även efter kampanjen. Så, vi lät sovrumsproducenter världen över samarbeta med Avicii i skapandet av hans nästa singel.

Resultat blev världens största musiksamarbete – huserat på aviciixyou.com. Ett 6 veckor långt kollaborationsexperimentet styrt av stjärnan själv genom videohälsningar, intervjuer, blogg och twitterkonto.

Totalt samlades 13 000 bidrag från mer än 4000 personer i 140 olika länder in. Den slutgiltiga låten ”X You” har vid dags datum spelats mer än 25 000 000 gånger, visats 3,3 miljoner gånger på Youtube och nu senats nominerats för en grammis.


Arbetsgrupp

Copywriter
Samuel Sweetman

Creative Director
Victor Köhler, David Dworsky

Kundansvarig
Philip Marthinsen

PR-konsult
Louise Ljungberg

Regissör
Amanda Nordlöw , Einar Bodström

Technical Director
Daniel Winberg

Uppdragsgivare
Niklas Twetman, Ash Pournouri

Varumärkesstrateg
Henrik Evrell

Övrigt
Carl Vernersson


Andra vinnare i kategorin