Avicii x You
År: 2014 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: Universal Music Byrå: House of Radon
Avicii är en av världens största artister. Men för några år sedan var han en anonym amatörproducent som skapade musik från sitt sovrum. När Universal Music bad oss skapa en global kampanj för honom, höll vi kvar vid den mentaliteten.
Med kampanjen Avicii X You ville vi skapa riktigt engagemang, något mer än bara en like, play eller delning. Vi ville få folk att anstränga sig och skapa en slutprodukt som kunde få ett eget liv även efter kampanjen. Så, vi lät sovrumsproducenter världen över samarbeta med Avicii i skapandet av hans nästa singel.
Resultat blev världens största musiksamarbete – huserat på aviciixyou.com. Ett 6 veckor långt kollaborationsexperimentet styrt av stjärnan själv genom videohälsningar, intervjuer, blogg och twitterkonto.
Totalt samlades 13 000 bidrag från mer än 4000 personer i 140 olika länder in. Den slutgiltiga låten ”X You” har vid dags datum spelats mer än 25 000 000 gånger, visats 3,3 miljoner gånger på Youtube och nu senats nominerats för en grammis.
Arbetsgrupp
Copywriter
Samuel Sweetman
Creative Director
Victor Köhler, David Dworsky
Kundansvarig
Philip Marthinsen
PR-konsult
Louise Ljungberg
Regissör
Amanda Nordlöw , Einar Bodström
Technical Director
Daniel Winberg
Uppdragsgivare
Niklas Twetman, Ash Pournouri
Varumärkesstrateg
Henrik Evrell
Övrigt
Carl Vernersson
Följ Guldägget