Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

BE a MAN

Bidragsbeskrivning:
Under ett helt arbetsliv tjänar en kvinna en kvarts miljon euro mindre än en man för samma arbete. Varje dag jobbar hon gratis efter klockan fyra medan han får betalt till klockan fem. Detta är realiteten i dagens Sverige, som av många utomlands anses som ett av världens mest jämställda länder. Så vad måste en kvinna göra för att få en löneförhöjning? Svaret är enkelt: Var en man. Anneli Nordström, Kommunals ordförande, bestämde sig för att protestera mot lönediskrimineringen genom att byta kön framför kameran. Videon med Annelies förvandling spreds till mer än 140 länder på enbart 5 dagar och nådde sin kulmen på Internationella kvinnodagen. Manifestationen uppmärksammades av många medier världen över och genererade en vild debatt och stark närvaro online som nådde mer än 200 miljoner människor.

Arbetsgrupp

  • Projektledare
    Klaus Hahn
  • Producent
    Johanna Jöhncke
  • Planner
    Sara Ekholm
  • Creative Director
    Rasmus Nilsson
  • Planning Director
    Patrick Kampmann
  • Art Director
    Lucas Lima
  • Copywriter
    Elisabet Fischer, Anna Werkell
  • PR-strateg
    Viktor Bolin
  • PR-konsult
    Joakim Ohlsson
  • Digital planner
    Philip Cristofor
  • Designer
    Anne Hellman Vold

  • Fotograf
    Erik Undéhn
  • Uppdragsgivare
    Ellinor Perlefelt
  • Original
    Erika Hellström
  • Produktionsbolag
    Delorean