Billboards Beyond Borders

Kategori: Digitalt
År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser

Billboards Beyond Borders utnyttjade de digitala möjligheterna till max, genom att göra något som vi aldrig hade kunnat göra i den fysiska världen.

Med hjälp av ett innovativt kryphål i Google Street View kunde vi skapa en helt ny typ av utomhusreklam, som bara existerade online.
Vi ersatte existerande budskap på stora utomhustavlor i länder där yttrandefriheten är hotad, med faktiska citat från journalister som blivit censurerade eller tystade i just dessa länder. De meningar och ord som världsledarna inte ville höra blev nu meterhöga bokstäver vid platser som Röda Torget, Times Square och Taksim Square.

Genom att gifta ihop utomhus med digital kommunikation lyckades vi göra en global kampanj som öppnar upp för nya möjligheter inom marknadsföring, i en värld där linjen mellan fysiskt och digitalt blir alltmer suddig.

Varje utomhustavla besöktes 130 000 gånger (enligt Google Maps egna mätverktyg) och kampanjen fick en förtjänad räckvidd om 100 miljoner människor.


Arbetsgrupp

Creative Director, Åkestam Holst NoA
Magnus Jakobsson

Client Director, Åkestam Holst NoA
Sara Clewemar

Account Manager, Åkestam Holst NoA
Albin Muji

Art Director, Åkestam Holst NoA
Martin Noreby

Art Director, Åkestam Holst NoA
Hugo Wallmo

Copywriter, Åkestam Holst NoA
Simon Lublin

Art Director, Åkestam Holst NoA
Evelina Rönnung

Motion Designer, Åkestam Holst NoA
Kenna Magnusson

Planner, Åkestam Holst NoA
Karl Wikström

PR Strategist, Åkestam Holst NoA
Ida Persson

Produktionsbolag
From Sthlm With Love

Ordförande, Reportrar utan gränser
Jonathan Lundqvist


Andra vinnare i kategorin