Billboards Beyond Borders

Kategori: Aktivering
År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Reportrar utan gränser

Hur får man både världsledare och invånare att ta del av censurerade budskap, i precis de länder där budskapen har censurerats?

Med Billboards Beyond Borders lät vi människor upptäcka censurerade citat från journalister på gigantiska utomhustavlor vid platser som Röda Torget, Times Square och Taksim Square. Men eftersom att budskapen aldrig hade fått sättas upp på dessa fysiska platser, utnyttjade vi ett innovativt kryphål i Google Street View för att kunna skapa en ny typ av utomhusreklam, som enbart var synlig för den som besökte gatorna online.

Genom att gifta ihop utomhus med digital kommunikation lyckades vi på ett direkt sätt aktivera människor genom att låta dem besöka gator som är mer fria och öppna än deras motsvarigheter i den fysiska världen.

Varje enskild utomhustavla besöktes fler än 130 000 gånger (enligt Google Maps egna mätverktyg) och kampanjen fick en förtjänad räckvidd om 100 miljoner människor.


Arbetsgrupp

Creative Director, Åkestam Holst NoA
Magnus Jakobsson

Client Director, Åkestam Holst NoA
Sara Clewemar

Account Manager, Åkestam Holst NoA
Albin Muji

Art Director, Åkestam Holst NoA
Martin Noreby

Art Director, Åkestam Holst NoA
Hugo Wallmo

Copywriter, Åkestam Holst NoA
Simon Lublin

Art Director, Åkestam Holst NoA
Evelina Rönnung

Motion Designer, Åkestam Holst NoA
Kenna Magnusson

Planner, Åkestam Holst NoA
Karl Wikström

PR Strategist, Åkestam Holst NoA
Ida Persson

Produktionsbolag
From Sthlm With Love

Ordförande, Reportrar utan gränser
Jonathan Lundqvist


Andra vinnare i kategorin