Björn Frantzén tolkar vårens mode

Kategori: Bild Hantverk
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
I mars 2015 öppnade stjärnkrögaren Björn Frantzén nya restauranger på NK. För att lansera samarbetet fick han i uppgift att tolka några av varuhusets modenyheter. Syftet var att befästa NK som en förstklassig matdestination samt att manifestera mötet mellan stil och smak. Fyra kreationer togs fram, ett för varje nytt restaurangkoncept: * För att representera den nya salladsbaren tillverkades en replica av en Diane von Furstenberg-klänning helt i sallad. * Kavajen med Polo Ralph Lauren som förlaga tillverkades av korkar från Gaston Vinbar i Gamla Stan för att lansera vinbarens nya systerkrog. * Afternoon Tea på Bobergs illustrerades som en efterrättsversion av en klänning från Valentino. * En klänning från Chloé efterliknades med ingredienser från menyerna i nya Bobergs Matsal. Samtliga kreationer tillverkades helt för hand. Annonserna gick som helsidor i DN men kreationerna återfanns även i onlinefilm och varuhusmaterial.


Arbetsgrupp

Creative Director
Petter Ödeen

Projektledare
Joakim Landin

Produktionsledare
Elisabeth Philipson, Åsa Scherman

Copywriter
Rebecka Osvald, Sedir Ajeenah

Art Director
Johan Wilde, Erik Dagnell

Formgivare
Beatrice Sztanska

Kommunikations- & profilansvarig
Karin Svensson

Marknadskoordinator Reklam & PR
Maja Halling

Uppdragsgivare
Jenny Sandberg

Fotograf
Pelle Bergström

Stylist/Set-design
Martin Bergström

Mediabyrå
Scream

Producent
Helena Modin, Eugenia Hildestrand


Andra vinnare i kategorin