Click or Treat

Kategori: Digitalt
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Liseberg

Bidragsbeskrivning:
Halloween är en ny gastkramande säsong på Liseberg. För att uppmärksamma detta ville vi hjälpa målgruppen att skrämmas på ett överraskande sätt. Därför inledde vi ett samarbete med landets största nyhetssajt Aftonbladet.se. Vilket möjliggjorde att vem som helst kunde manipulera innehållet – och addera ett skrämsellager – på deras nöjessidor. Allt man behövde göra var att förlänga url:en på en valfri artikel med ”?bu=uu” innan man delade vidare till en kompis. Detta gjorde dels att man kunde anpassa artiklarna efter sina offers intresseområden. Men också att det funkade över tid, då man hela tiden kunde använda nya aktuella artiklar och till och med skrämma samma person flera gånger. För att kicka igång kampanjen läckte vi skrämselinstruktionerna till en liten utvald grupp på Lisebergs Facebooksida och 48 timmar senare hade närmare 10 000 personer blivit skrämda. Halloween på Liseberg lockade totalt 200 000 gäster under nio dagar – vilket var dubbelt så många som förväntat.


Arbetsgrupp

Art Director
Andréas Silverblad

Copywriter
Johan Nathell

Planner
Ashkan Azadi

Projektledare
Nils Rylén

Produktionsledare
Marie Molander

Originalare
Linda Engström

Marknadschef
Robert Arvidsson

Kampanjansvarig
Anna Flygare

Produktionsbolag
Fully Flared

Creative Technology / Experience Design
Sebastian Otarola, Johan Olsson


Andra vinnare i kategorin