Craft a Western Whopper
Kategori: Digitalt År: 2019 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: Burger King Byrå: Ingo
Motivering:
När det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2 släpptes hade Burger King en kampanj redo för att möta en mycket svårtillgänglig målgrupp – gamers. Genom att kombinera spelets verklighet med den ”riktiga” världen lyckades Burger King inte bara med att få mängder av spelare att samla ingredienser till en Whopper i spelet, utan fick dem även att faktiskt lämna datorn för att hämta en helt verklig burgare. Men en briljant idé och ett väl utfört hantverk skapades en närvaro över tid i spelet. Kampanjen fick bred spridning och stort gillande i en annars svårflirtad målgrupp. En mycket smaklig och väl tillagad kampanj helt enkelt.
Arbetsgrupp
ECD, INGO
Björn Ståhl
AD, INGO
Max Hultberg
Copy, INGO
Magnus Ivansson
Planner, INGO
Simon Stefansson
Creative developer, INGO
Stefan Kindgren
Final art, INGO
Åsa Eklund
Produktionsledare, INGO
Erik Karlsson
Country Manager, Verizon media
Susanne Persson
VD, MSL
Sara Hemmingsson
VD, Burger King
Iwo Zakowski
Marknadskoordinator
Erica Mattsson
Följ Guldägget