Craft a Western Whopper

Kategori: Digitalt
År: 2019
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Burger King
Byrå: Ingo

Motivering:
När det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2 släpptes hade Burger King en kampanj redo för att möta en mycket svårtillgänglig målgrupp – gamers. Genom att kombinera spelets verklighet med den ”riktiga” världen lyckades Burger King inte bara med att få mängder av spelare att samla ingredienser till en Whopper i spelet, utan fick dem även att faktiskt lämna datorn för att hämta en helt verklig burgare. Men en briljant idé och ett väl utfört hantverk skapades en närvaro över tid i spelet. Kampanjen fick bred spridning och stort gillande i en annars svårflirtad målgrupp. En mycket smaklig och väl tillagad kampanj helt enkelt.


Arbetsgrupp

ECD, INGO
Björn Ståhl

AD, INGO
Max Hultberg

Copy, INGO
Magnus Ivansson

Planner, INGO
Simon Stefansson

Creative developer, INGO
Stefan Kindgren

Final art, INGO
Åsa Eklund

Produktionsledare, INGO
Erik Karlsson

Country Manager, Verizon media
Susanne Persson

VD, MSL
Sara Hemmingsson

VD, Burger King
Iwo Zakowski

Marknadskoordinator
Erica Mattsson


Andra vinnare i kategorin