Den roliga kön

Kategori: Event
År: 2015
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Liseberg
Byrå: Shout

Bidragsbeskrivning:
Helix är Lisebergs senaste tillskott. Det är deras största attraktionssatsning någonsin ­och en av världens mest avancerade och spektakulära berg- och dalbanor. Det finns egentligen bara ett problem: Köer. Långa köer. Så vad kan vi göra för våra tålmodiga gäster? Kan vi till och med göra kön till en del av attraktionen? Vi ville hitta ett sätt att möta den kräsna unga målgruppen där de känner sig allra mest hemma: i mobilen. Resultatet blev Helix Game – ett interaktivt event i kön till berg- och dalbanan, som pågick varje dag under sommarsäsongen. Genom spelet blev attraktionskön en social upplevelse, istället för något som bara är tråkigt. Helixpremiären blev en enorm succé och över en miljon människor åkte den nya berg- och dalbanan under sommaren. Spelet laddades ner över 250 000 gånger och sammanlagt umgicks målgruppen med varumärket i drygt 29 000 timmar via spelet.

Motivering:
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, det är sen gammalt. Som tur är finns det smarta människor som kan ändra på sådana gamla sanningar. Med en tydlig utmaning och en väldigt avgränsad målgrupp har man löst ett problem lika gammalt som, Liseberg.


Arbetsgrupp

Copywriter
Pontus Caresten

Art Director
Calle Österberg, Martin Hummel-Gradén

Projektledare
Melina Aristiadou

Final Art
Malin Svensson, Johanna Levin

Operativ projektledare
Therese Berglund

Produktionsbyrå
Sticky Beat

Utvecklare
Nisse Bryngfors, Anders Hammar, Örjan Classon

Art Director
Robert Schlyter

Projektledare
Henric Byström


Andra vinnare i kategorin