Det barnsliga brevet

Kategori: Direkt
År: 2013
Valör: Diplom
Byrå: Milk

Stiftelsen för Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus samlar in pengar för att tiden ska gå lite fortare för de 500.000 barn som vårdas på sjukhuset varje år. Donationerna används bl a till leksaker, musikrum, läkande trädgårdar och aktiviteter.

Vår uppgift var att öka kännedomen om verksamheten och att samla in pengar till stiftelsen genom att skicka brev till presumtiva donatorer. För att illustrera behovet av ett barnsligare barnsjukhus postade vi inte breven direkt. Istället lät vi dem ta en omväg via sjukhuset, tillsammans med kritor, saxar och tejp. När barnen ritat, klistrat och lekt med breven skickade vi dem vidare till rätt adress.

Eftersom varje brev varit en teckning, flygplan eller en loppa under några timmar blev varje brev en unik påminnelse om att barn behöver få vara barn. Även om de ligger på sjukhus.


Arbetsgrupp

Art Director
Andreas Bergendahl, Gunnar Skarland, Peter Eriksson, Axel Tagg

Copywriter
Torkel Norling, Rasmus Andersson

Creative Director
Anders Holmström

Illustratör
Barnen på Drottning Silvias Barnsjukhus

Produktionsledare
Philippa Ergel

Projektledare
Anna Reynold


Andra vinnare i kategorin