Det stora Stig-bytet

Kategori: Integrerat
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: ICA
Byrå: King

Bidragsbeskrivning:
I 13 år hade Hans Mosesson spelat rollen som ICA-Stig. Dagen som den folkkära karaktären skulle säga upp sig riskerade därför att bli döden för den långlivade såpan. Eller så var det tillfälle att blåsa nyhet liv i reklamkonceptet? I fyra veckor engagerade vi svenska folket kring bytet av ICA-Stig från Hans Mosesson till Loa Falkman i film, print, utomhus och digitalt. Och givetvis tog kampanjen för sig även i förtjänade kanaler såsom dagspress och sociala medier. I slutändan lyckades vi vända en förväntad besvikelse till ett positivt mottagande och bevisa att världens längsta reklamsåpa fortfarande engagerar sin publik.


Arbetsgrupp

Creative Director
Frank Hollingworth

Kundansvarig
Sunit Mehrotra

Projektledare
Anna Sjöberg

Art Director
Adam Gäfvert, Nima Stillerud, Jesper Stein, Jonas Yrlid

Copywriter
Martin Sööder, Pontus Thorén

PR Strateg
Simon Strand

Produktionsbolag
Esteban

Producent
Olof Barr

Regissör
Markus Ernerot, Alex Brügge

Klippare
Dino Jonsäter, Majspipan

Fotograf
Peter Gehrke

Postproduktion
Gangsters Post

Agent/producer
Sebastian Aaseby

Scenograf
Marika Åkerblom

Retuschör
Johan Lundström

Chef marknadskommunikation
Kalle Fahlin


Andra vinnare i kategorin