Don’t Drink and Dive

Kategori: PR
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Trygg-Hansa
Byrå: Prime

Bidragsbeskrivning:
Varannan person som drunknar i Sverige har alkohol i blodet. För att visa hur alkohol påverkar omdöme - och framförallt för att rädda liv - bad vi några av världens mest uppmärksammade konstsimmare att göra ett framträdande. Berusade. Resultatet blev minidokumentären Don’t Drink and Dive. De medverkande i filmen är Stockholm Konstsim Herr - även representanter för den grupp som är överrepresenterad i olycksstatistiken – medelålders män. De kommunikativa resultaten överträffade förväntningarna. Räckvidden beräknas till ca 250 miljoner. Filmen har hittills setts över 1,1 miljoner gånger, publicerats eller på något sätt spridits i 300 artiklar i fler än 25 länder. Generalsekreteraren i Svenska Livräddningssällskapet förklarade i nationell media att initiativet med stor sannolikhet skulle rädda liv. Och det gjorde det förmodligen då antalet drunkningsolyckor under kampanjperioden sjönk med 39 % jämfört med föregående år.


Arbetsgrupp

Kommunikationschef
Johan Eriksson

Chef Corporate Social Responsibility
Anna Svärd

Presschef
Hanna Axelsson

Koordinator digitaltjänster och sociala medier
Samuel Bengtsson

Key Account Manager
Robert Aras

Executive Creative Director
Tom Beckman

Creative Director
Patrik Beskow

Projektledare
Sara Tidholm

Art Director
Simon Sved

Mediespecialist
Peter Moro, Mats Paulsen, Jacqueline Arthur, Ulrika Enström

Juniorkonsult
Maja Strandberg

Filmproduktion
Folke Film

Regissör
Laerke Herthoni

Executive Producer
Joi Persson

Producent
Anisa Dzindo

Klippare
Therese Elfström

Digital produktionsbyrå
Bärnst & Ärnst

Digital Producent
Pär Thunberg

Post-Produktionsbolag
Chimney Pot

Colour Grading
Martin Steinberg


Andra vinnare i kategorin