Eniro Boxen

Kategori: Interaktivt
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Eniro Sverige AB

Alla vet att man kan hitta telefonnummer och adresser på Eniro. Samt cykelaffärer, Elgiganten och en och annan pizzeria. Men sedan i höstas kan man även söka direkt på produkter, så att man själv slipper klura ut vilken affär som kan tänkas sälja det man behöver.
Vår uppgift var att få folk att ändra sitt sökbeteende och prova den nya tjänsten. Vi behövde helt enkelt ge människor en anledning att vilja söka på produkter på Eniro.
Så föddes Boxen, en fysisk installation av tjänsten som kopplades till Eniros produktsök på en kampanjsite. Inuti boxen fanns en produkt gömd, och genom att söka på produkter på siten kunde du gissa innehållet och vinna det. Alla gissningar streamades live på boxen.
Om du gissade fel, fick du ändå reda på var du kunde köpa den produkt du sökt efter, vilket demonstrerade tjänsten.
Boxen promotades via banners, sociala medier samt Spotify, där ledtrådar släpptes som radiospotar.
Efter sex dagar och över 120 000 gissningar korades till slut en lycklig vinnare.


Arbetsgrupp

Art Director
Tomas Jonsson

Copywriter
Tove Eriksen Hillblom

Executive Creative Director
Andreas Dahlqvist

Planner
Patrik Ronström

Produktionsledare
Katarina Norman/Cattis Håkansson

Projektledare
Jerker Fagerström

Uppdragsgivare
Jacob Westermark

Web Director
Karl-Johan Vogelius

Webbproducent
Emil Tavassoli

Övrigt
Joel Blanco Berg, Andreas Fabbe


Andra vinnare i kategorin