Ericsson Brand Identity – “The quest for easy”

År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Ericsson

När världsledande Ericsson grundades för mer än 140 år sedan var utgångspunkten att kommunikation är ett mänskligt behov och att innovation inom tekniska lösningar och tjänster bidrar till att utveckla människor, företag och samhället i stort. Redan från start handlade verksamheten om att göra det komplexa enkelt.

Det globalt genomgripande varumärkeslöftet ”The quest for easy” var också utgångspunkten för det holistiska arbetet med att utveckla en ny visuell identitet. Identiteten behövde framhäva Ericssons digitala transformation, professionalism och tekniska expertis och tog därför direkt avstamp i de digitala produkterna och tjänsterna. Det handlade om att optimera alla verktyg för största möjliga funktion, användarupplevelse och enkelhet. Digital first. Substans över stil. Ingen meningslös dekoration.

Den nya identiteten är skapad för morgondagens behov och i nära samarbete med Ericssons många globala in-house team i strävan att förpassa komplexitet till det förflutna.


Arbetsgrupp

Executive Creative Director, Stockholm Design Lab
Björn Kusoffsky

Digital Director, Stockholm Design Lab
Greg Brown

Designer, Stockholm Design Lab
Istvan Vasil

Senior Designer, Stockholm Design Lab
Per Carlsson

Senior Account Director, Stockholm Design Lab
Ted Carlström

Designer, Stockholm Design Lab
Lukas Nässil

Client Director, Stockholm Design Lab
Anneli Myrin Holloway

Type designer, Letters from Sweden
Göran Söderström

Type designer, Letters from Sweden
Erik Moberg

Case Music/ Sound, Yourhighness
Johannes Wikström

Director Brand Design, Ericsson
Rolando Ramirez

Art Director, Ericsson
Per Osbeck

Head of Experience Design, Business Area Digital Services, Ericsson
Didier Chincholle

Head of Industrial Design & Usability, Ericsson
Andreas Säfström


Andra vinnare i kategorin