Ett SIRIöst meddelande
Kategori: Radio År: 2016 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: Toyota Sverige Byrå: Saatchi & Saatchi
Bidragsbeskrivning:
Som en del av sitt engagemang kring trafiksäkerhetsfrågor, ville Toyota hitta ett kostnadseffektivt sätt att göra ett uttalande kring det växande problemet med telefonanvändning under bilkörning. Regeringar, journalister och reklambyråer har länge försökt att avskräcka förare från detta beteende, utan större framgång. Så i stället för att påminna folk om att inte använda sin telefon i bilen, passerade vi dem och talade direkt till källan; telefonen. Vårt tilltag skapade massor av debatt och samtal om ämnet i sociala medier. Somliga var upprörda över att deras telefoner stängdes av utan att fråga och ventilerade sin frustration på nätet, medan andra gav ett överväldigande stöd till idén och tog denna viktiga diskussion vidare. En polariserande idé, perfekt för att stimulera till debatt i sociala medier kring ett allvarligt och aktuellt ämne.
Motivering:
Människan är ganska kass. Den är såklart bra på vissa saker, men ofta är den riktigt usel på att förstå vad som är bäst för den – hur den till exempel ska göra för att skydda sig själv och andra från fara. Då är det bra att robotar finns.
Hej Siri, dela ut guldägget i radio!
Arbetsgrupp
Nordisk Executive Creative Director
Jason Mendes
Creative Director
Gustav Egerstedt, Regner Lotz
Projektledare
Charlotta Tibbelin, Annette Piilgaard
Produktionsledare
Emma Narving, Diana Wellendorf
Produktionsassistent
Olov Lagerqvist
Stuntförare
Jacob Hamilton
Kreatör
Casper Christensen, Rene Schultz
Copywriter-assistent
Jacob Norremark
Art Director-assistent
Stefan Arnoldus
Produktionsbolag
B-Reel
Regissör
Patrik Gyllström
Exekutiv producent
Rikard Åström
Producent
Cathrin Holmqvist
Marknadschef
Jan Casserlöv
Följ Guldägget