Ett SIRIöst meddelande

Kategori: Radio
År: 2016
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Toyota Sverige

Bidragsbeskrivning:
Som en del av sitt engagemang kring trafiksäkerhetsfrågor, ville Toyota hitta ett kostnadseffektivt sätt att göra ett uttalande kring det växande problemet med telefonanvändning under bilkörning. Regeringar, journalister och reklambyråer har länge försökt att avskräcka förare från detta beteende, utan större framgång. Så i stället för att påminna folk om att inte använda sin telefon i bilen, passerade vi dem och talade direkt till källan; telefonen. Vårt tilltag skapade massor av debatt och samtal om ämnet i sociala medier. Somliga var upprörda över att deras telefoner stängdes av utan att fråga och ventilerade sin frustration på nätet, medan andra gav ett överväldigande stöd till idén och tog denna viktiga diskussion vidare. En polariserande idé, perfekt för att stimulera till debatt i sociala medier kring ett allvarligt och aktuellt ämne.

Motivering:
Människan är ganska kass. Den är såklart bra på vissa saker, men ofta är den riktigt usel på att förstå vad som är bäst för den – hur den till exempel ska göra för att skydda sig själv och andra från fara. Då är det bra att robotar finns.
Hej Siri, dela ut guldägget i radio!


Arbetsgrupp

Nordisk Executive Creative Director
Jason Mendes

Creative Director
Gustav Egerstedt, Regner Lotz

Projektledare
Charlotta Tibbelin, Annette Piilgaard

Produktionsledare
Emma Narving, Diana Wellendorf

Produktionsassistent
Olov Lagerqvist

Stuntförare
Jacob Hamilton

Kreatör
Casper Christensen, Rene Schultz

Copywriter-assistent
Jacob Norremark

Art Director-assistent
Stefan Arnoldus

Produktionsbolag
B-Reel

Regissör
Patrik Gyllström

Exekutiv producent
Rikard Åström

Producent
Cathrin Holmqvist

Marknadschef
Jan Casserlöv


Andra vinnare i kategorin