Faktum Kids

Kategori: PR
År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Faktum

Faktum är Göteborgs största gatutidning. Många av deras försäljare är hemlösa, men tyvärr är hemlöshet en fråga som hamnat långt ner i samhällsdebatten. För att ändra på det valde vi att fokusera på något de flesta inte tänker på: Många barn i Sverige lever i akut hemlöshet. Bara i Göteborg är siffran 663.

Så vi lanserade en barnversion av Faktum – Faktum Kids – som handlade om barn i hemlöshet. För att sprida ordet delade vi först fyra filmer i sociala medier. Och dagen tidningen släpptes arrangerade vi en stor manifestation i centrala Göteborg där över 100 skolbarn sålde numret i solidaritet med hemlösa barn. Dessutom var media där och rapporterade.

Försäljningen av Faktum steg med 50 % jämfört med året innan. Och SVT, P1, P3, P4, SvD, Aftonbladet och GP var bara några av alla som rapporterade om problemet – vilket i slutändan ledde till att frågan om hemlöshet återigen var en del av debatten.


Arbetsgrupp

Projektledare, Forsman & Bodenfors
Maria Hallenborg

Produktionsledare, Forsman & Bodenfors
Åsa Pedersen

Produktionsledare, Forsman & Bodenfors
Britta Malmberg

Art Director, Forsman & Bodenfors
Anders Eklind

Copywriter, Forsman & Bodenfors
David Lundgren

Designer, Forsman & Bodenfors
Jerry Wass

PR Strateg, Forsman & Bodenfors
Robert Johnsson

Byråproducent, Forsman & Bodenfors
Cecilia Svärd

Regissör
Torbjörn Martin

Postproduktion, B-reel

Klippare
Torbjörn Martin

Musik
Jonas Quant

Castare
Ted Jönsson

Location
Jim Lindmark

Statistansvarig
Sofia Olsson

Kamera
Josef Persson

Ljud
Sam Olsson

Ljud
Ken Olsson

Utrustning
RedRental by Maan, PAAM Biluthyrning

Fotograf, F&B Studios
Nicolas Peyrau

Chefredaktör, Faktum
Sarah Britz

Marknads- och eventansvarig, Faktum
Anna-Lisa Gustavii

VD, Faktum
Peter Kronvall


Andra vinnare i kategorin