Faktum Kids
Kategori: PR År: 2019 Valör: Diplom Uppdragsgivare: Faktum Byrå: Forsman & Bodenfors
Faktum är Göteborgs största gatutidning. Många av deras försäljare är hemlösa, men tyvärr är hemlöshet en fråga som hamnat långt ner i samhällsdebatten. För att ändra på det valde vi att fokusera på något de flesta inte tänker på: Många barn i Sverige lever i akut hemlöshet. Bara i Göteborg är siffran 663.
Så vi lanserade en barnversion av Faktum – Faktum Kids – som handlade om barn i hemlöshet. För att sprida ordet delade vi först fyra filmer i sociala medier. Och dagen tidningen släpptes arrangerade vi en stor manifestation i centrala Göteborg där över 100 skolbarn sålde numret i solidaritet med hemlösa barn. Dessutom var media där och rapporterade.
Försäljningen av Faktum steg med 50 % jämfört med året innan. Och SVT, P1, P3, P4, SvD, Aftonbladet och GP var bara några av alla som rapporterade om problemet – vilket i slutändan ledde till att frågan om hemlöshet återigen var en del av debatten.
Arbetsgrupp
Projektledare, Forsman & Bodenfors
Maria Hallenborg
Produktionsledare, Forsman & Bodenfors
Åsa Pedersen
Produktionsledare, Forsman & Bodenfors
Britta Malmberg
Art Director, Forsman & Bodenfors
Anders Eklind
Copywriter, Forsman & Bodenfors
David Lundgren
Designer, Forsman & Bodenfors
Jerry Wass
PR Strateg, Forsman & Bodenfors
Robert Johnsson
Byråproducent, Forsman & Bodenfors
Cecilia Svärd
Regissör
Torbjörn Martin
Postproduktion, B-reel
Klippare
Torbjörn Martin
Musik
Jonas Quant
Castare
Ted Jönsson
Location
Jim Lindmark
Statistansvarig
Sofia Olsson
Kamera
Josef Persson
Ljud
Sam Olsson
Ljud
Ken Olsson
Utrustning
RedRental by Maan, PAAM Biluthyrning
Fotograf, F&B Studios
Nicolas Peyrau
Chefredaktör, Faktum
Sarah Britz
Marknads- och eventansvarig, Faktum
Anna-Lisa Gustavii
VD, Faktum
Peter Kronvall
Följ Guldägget