Fel hand

Kategori: Digitalt
År: 2016
Valör: Silverägg
Byrå: Volontaire

Bidragsbeskrivning:
Stroke är den vanligaste orsaken till fysiska handikapp hos vuxna och den tredje vanligaste dödsorsaken. Var 17:e minut drabbas någon i Sverige och tvingas lära sig grundläggande saker på nytt. Som att skriva. Men stroke är krångligt att förstå. Medieutrymmet är begränsat och möjligheten till rätt vård är ojämlik runtom i Sverige. Så hur ökar man kunskapen om sjukdomen samtidigt som man kräver rättvis rehabilitering, oavsett var man bor? Vi gav människor möjligheten att prova på sviterna av en stroke genom att skriva sin signatur – med fel hand. På felhand.se skrev över 200 000 människor under under vår namninsamling för bättre strokerehabilitering och spred den i sociala medier. Det ökade intresset för Hjärnfonden med 89 % och skapade en medial debatt om strokebehandling värd över 12 miljoner kronor – en ROI på 2 400 %. Men viktigast av allt: det gjorde en ganska komplicerad sjukdom väldigt enkel att relatera till.


Arbetsgrupp

Kundansvarig Projektledare
Jenny Hagblom

Planner
Sara Ekholm

Digital Producent
Andreas Hård af Segerstad

Creative Director
Rasmus Nilsson

Art Director
Martin Steen, Lucas Lima

PR-konsult
Joakim Ohlsson

PR-strateg
Christian Åkerhielm, Viktor Bolin

Copywriter
Anna Werkell

Projektledare
Carl Unger

Digital Director och Research
Philip Cristofor

Webbutvecklare
Andreas Bohman

Tillförordnad Generalsekreterare och Verksamhetschef, Hjärnfonden
Anna Hemlin

Press- och marknadsansvarig
Sophie Ternheim


Andra vinnare i kategorin