Festivaldödsdödaren

Kategori: Integrerat
År: 2014
Valör: Diplom

Festivaldöden härjar i Sverige. För en relativt liten spelare som Popaganda är det extra viktigt att hitta ett eget formspråk och skapa kommunikation som får igång snacket (och biljettförsäljningen) i tid.

Vi tog fram ett formspråk där akvarellfärger på ett abstrakt sätt vittnade om festivalens hemvist. Designen applicerades på affischer, annonser, hemsida, banners samt i alla sociala mediakanaler. Dessutom tog vi fram merchandise, utsmyckning och rörliga projektioner till festivalområdet.

Festivaler brukar släppa sina bokningar pö om pö och fylla på affischerna allteftersom nya namn blir klara. Istället för att trycka ut information till passiva mottagare lät vi Popagandas engagerade publik och Sveriges musikjournalister spela en aktiv roll i samband med artistsläppen. Vår insikt var enkel: popfans och musikjournalister älskar att visa upp sitt musikkunnande. Utifrån den insikten bjöd vi in till ett liveevent där fans och musikskribenter fick gissa lineup:en i en introtävling. Och sedan skickade vi ut ett snillrikt affischpussel till journalister och lät dem tävla om att bli först med ett scoop: den sista bokningen till årets Popagandafestival.

Resultat.
Festivalen har aldrig tidigare blivit så omskriven i media. Den 1 aug hade Popaganda sålt 264% fler biljetter än motsvarande tidpunkt sitt tidigare bästa år. Biljetterna till festivalens båda dagar sålde slut. En stark bedrift i festivaldödens Sverige 2013.


Arbetsgrupp

Copywriter
Petter Dixelius

Creative Director
Gustav Egerstedt

Designer
Louise Erdman Sundh

Flash-utvecklare
Håkan Boqvist

Fotograf
Magnus Torsne

Illustratör
Jesper Olsson

Planner
Elin Johansson

Producent
Marlene Hernbrand

Produktionsledare
Fredrika Frenkiel, Lina Alshammar

Projektledare
Maria Lindskog-Klasén

Uppdragsgivare
Niklas Jonsson, Niklas Ek, Simon Ahlgren , Helen Allvin

Web Director
Erik Hiort af Ornäs

Webbutvecklare
Adrian Berggren, Carl Calderon, Håkan Boqvist, Viktor René


Andra vinnare i kategorin