First Person Lover

Kategori: PR
År: 2016
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Björn Borg
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
First Person Lover lanserades på Stockholm Fashion Week med modeller som bar ansiktsmasker efter de spelbara karaktärerna i spelet. Tack vare den otraditionella visningsformen blev vi mest omtalade av alla under modeveckan och fick stor uppmärksamhet i bästa sändningstid. I spelet placerade vi populärkulturella och politiska referenser för gamers att plocka upp och sprida, i hopp om att nå viktiga influencers samt medier. Direkt efter lanseringen kallades spelet för "one of the most fabolous things I’ve ever seen" av den gigantiska spelsajten Kotaku. Noterbara medier som rapporterat om kampanjen är bland annat Spiegel Online, The Washington Post, Fast Company och CBS News – sammantaget har kampanjen lett till ett beräknat PR-värde på € 9,5 miljoner. Kampanjen genererade över 300 artiklar i medier med hög närvaro i målgruppens liv.


Arbetsgrupp

Creative Director
Petter Ödeen

Art Director
Lotta Mårlind

Copywriter
Sedir Ajeenah

Interactive Art Director
William Löthman

Produktionsledare/Producent
Ida Tenggren

Projektledare
Anna Frick

Co-creative
Hampus Mattson, Michael Ring, Mattias Alfborger

Formgivare
Jessica Carenfelt

Byråassistent
Robin Lidbom

Spelutveckling
River/Isbit Games

Producer
Markus Koos

Creative Director
Frenne Hirani

Art Director
Albert Jeldez

Lead Programmer
Niclas Kjellberg

Programmer
Stefan Karlberg

3D Artist
Kim Herrström, Christoffer Eklund, Christopher Brändström

Music & SFX
Nicolas Opazo

UX
Johan Ericsson

Concept Artist
Alex Tornberg

Global Marketing Director
Lina Söderqvist

Global Marketing & Communication Manager
Jonas Lindberg Nyvang

Global Advertisning Manager
Lotta Lindqvist

Global PR Manager
Pernilla Johansson

PR
Garbergs, Patriksson Communication, River, Björn Borg

PR
Lotta Balodis

Mediabyrå
Starcom

Mediapartner
Jernhusen Media


Andra vinnare i kategorin