First Person Lover

Kategori: Digitalt Hantverk
År: 2016
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Björn Borg
Byrå: Garbergs

Bidragsbeskrivning:
Ett klädmärke som vill skära igenom bruset och nå sin publik måste anpassa sig till var målgruppen för närvarande är. I Björn Borgs fall innebär det 18-25-åringar. First Person Lover utvecklades i den banbrytande motorn Unity 3D. Spelet var i många avseenden tekniskt nyskapande. Förutom att samma fil fungerade på både PC och Mac så kunde man även spela First Person Lover direkt i sin webbläsare. Detta ledde till att spelmotorn Unity 3D själva valde att lyfta spelet till sitt showcase. First Person Lover introducerade även en helt ny plattform för e-handel; ”in-game shopping”. Vi använde även digitala skärmar på tågstationer på ett helt nytt sätt genom att feeda in en global highscorelista i realtid. First Person Lovers spelbara karaktärer fick slutligen bli modeller i modekampanjen - ett nytt sätt att presentera en modekollektion på.


Arbetsgrupp

Creative Director
Petter Ödeen

Art Director
Lotta Mårlind

Copywriter
Sedir Ajeenah

Interactive Art Director
William Löthman

Produktionsledare/Producent
Ida Tenggren

Projektledare
Anna Frick

Co-creative
Hampus Mattson, Michael Ring, Mattias Alfborger

Formgivare
Jessica Carenfelt

Byråassistent
Robin Lidbom

Spelutveckling
River/Isbit Games

Producer
Markus Koos

Creative Director
Frenne Hirani

Art Director
Albert Jeldez

Lead Programmer
Niclas Kjellberg

Programmer
Stefan Karlberg

3D Artist
Kim Herrström, Christoffer Eklund, Christopher Brändström

Music & SFX
Nicolas Opazo

UX
Johan Ericsson

Concept Artist
Alex Tornberg

Global Marketing Director
Lina Söderqvist

Global Marketing & Communication Manager
Jonas Lindberg Nyvang

Global Advertising Manager
Lotta Lindqvist

Global PR Manager
Pernilla Johansson

PR
Garbergs, Patriksson Communication, River, Björn Borg

PR
Lotta Balodis

Mediabyrå
Starcom

Mediapartner
Jernhusen Media


Andra vinnare i kategorin