First Person Lover
År: 2016 Valör: Silverägg Uppdragsgivare: Björn Borg Byrå: Garbergs
Bidragsbeskrivning:
Ett klädmärke som vill skära igenom bruset och nå sin publik måste anpassa sig till var målgruppen för närvarande är. I Björn Borgs fall innebär det 18-25-åringar. First Person Lover utvecklades i den banbrytande motorn Unity 3D. Spelet var i många avseenden tekniskt nyskapande. Förutom att samma fil fungerade på både PC och Mac så kunde man även spela First Person Lover direkt i sin webbläsare. Detta ledde till att spelmotorn Unity 3D själva valde att lyfta spelet till sitt showcase. First Person Lover introducerade även en helt ny plattform för e-handel; ”in-game shopping”. Vi använde även digitala skärmar på tågstationer på ett helt nytt sätt genom att feeda in en global highscorelista i realtid. First Person Lovers spelbara karaktärer fick slutligen bli modeller i modekampanjen - ett nytt sätt att presentera en modekollektion på.
Arbetsgrupp
Creative Director
Petter Ödeen
Art Director
Lotta Mårlind
Copywriter
Sedir Ajeenah
Interactive Art Director
William Löthman
Produktionsledare/Producent
Ida Tenggren
Projektledare
Anna Frick
Co-creative
Hampus Mattson, Michael Ring, Mattias Alfborger
Formgivare
Jessica Carenfelt
Byråassistent
Robin Lidbom
Spelutveckling
River/Isbit Games
Producer
Markus Koos
Creative Director
Frenne Hirani
Art Director
Albert Jeldez
Lead Programmer
Niclas Kjellberg
Programmer
Stefan Karlberg
3D Artist
Kim Herrström, Christoffer Eklund, Christopher Brändström
Music & SFX
Nicolas Opazo
UX
Johan Ericsson
Concept Artist
Alex Tornberg
Global Marketing Director
Lina Söderqvist
Global Marketing & Communication Manager
Jonas Lindberg Nyvang
Global Advertising Manager
Lotta Lindqvist
Global PR Manager
Pernilla Johansson
PR
Garbergs, Patriksson Communication, River, Björn Borg
PR
Lotta Balodis
Mediabyrå
Starcom
Mediapartner
Jernhusen Media
Följ Guldägget