Foundation 500
Kategori: PR År: 2019 Valör: Diplom Uppdragsgivare: H&M Foundation Byrå: Volontaire
"Most lists of 'top business leaders’ have one thing in common—lots of white male faces. Now, H&M Foundation is offering some counter-programming: a list of 500 female entrepreneurs, all women of color and all from the developing world." – Fortune, ett av 378 medier som skrivit om Foundation 500.
H&M Foundation arbetar med FN:s globala hållbarhetsmål. Genom sitt globala program för jämställdhet har man hjälpt över 100 000 kvinnor att starta egna företag. Vi fick i uppdrag att kommunicera resultaten av det globala programmet och skapa spridning i förtjänad media.
Vår idé byggde på att visa resultatet: H&M Foundations arbete gör kvinnor till entreprenörer. Så hur vore det om vår kampanj förstärkte deras yrkesroll istället för deras kön? Med Foundation 500 utmanade vi världens mest prestigefulla business-ranking, Fortune 500, med en egen alternativ lista. Fortunes lista är mest vita män, vår lista har 100 % kvinnliga företagsledare, porträtterade på ett sätt affärspress aldrig sett förut.
Arbetsgrupp
Copywriter, Volontaire
Elisabet Fischer
Copywriter, Volontaire
Fanny Enbacken Svensson
Art Director, Volontaire
Johan Gustafsson
PR/Creative, Volontaire
Samuel Skwarski
Creative Director, Volontaire
Rasmus Nilsson
Digital Planner, Volontaire
Philip Cristofor
Designer, Volontaire
Malin Gäfvert
Planner, Volontaire
Joakim Runesson
Copywriter, Volontaire
Kalle Åkestam
Account Director, Volontaire
Klaus Hahn
Producer, Volontaire
Sanna Tidbeck
Developer, State Interactive
Henrik Gånheim
Retuschör, Bildinstitutet
Re Tusch
Följ Guldägget