Göteborgs Lucia 2013 – Det är rösten som räknas

År: 2014
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: insideout AB

Sedan 1935 har Göteborgs Lucia varit en årlig tradition. Men som med allt gammalt behövde den uppdateras. För att ta avstånd från skönhetsideal gjordes en radikal förändring – utseendeaspekten togs helt bort.

Istället för porträttbilder fick man sjunga in röstprover via en app. Bidragen laddades upp på en kampanjsite och en expertjury valde sedan ut sju finalister.

Nu var det dags för folkets röst att bli hörd där man ringde in och röstade på den finalist med bäst stämma. Varje samtal gav 9.90 kr till Göteborgs Räddningsmission. Rösten räknades med andra ord på fler än ett sätt. Kröningen inleddes med att samtliga bidrag projicerades och bildade världens första digitala Luciakör. Och så kröntes Sandra Johansson.

Med 0 kr i media- och produktionsbudget (probono) fick projektet rikstäckande spridning och blev under två dagar den mest omtalade och delade nyheten i Sverige. En debatt hade väckts och i Göteborg hade det i alla fall bevisats att det är rösten som räknas.


Arbetsgrupp

3D
Carl Björndal

Art Director
Kristian Gonzalez

Copywriter
Martin Lindestaf, Michael Natanaelsson

Creative Director
Ylva Nestmark

Fotograf
Marcel Pabst Fotografi

Kundansvarig
Andreas Gunberg

Ljud
Thomas Jansson

Musik
Carl-Johan Magnusson

Originalare
Monica Wiridén

PR-assistent
Annie Gustavsson

Projektledare
Ann-Sophie Claesson

Retusch
Studio Mint / Karl Nilsson

Technical Director
Christer Hedberg

Webbutvecklare
Mats-Ola Persson, Erik Edhagen, Rodrigo Vives, Patrik Karlsson

Övrigt
Sabina Sung


Andra vinnare i kategorin