GreenHeart

År: 2009
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Sony Ericsson
Byrå: Nine

”GreenHeart” är en viktig del i vår kunds strävan att i bli bäst på miljöarbete i sin bransch. Förpackningsdesignen var en stor del av detta projekt.
Vår primära utmaning var att utveckla en förpackning som är dramatiskt bättre för miljön. Detta uppnåddes med bl a ett helt nytt förpackningsmaterial, radikalt mindre förpackningar och en modellär lösning (laddaren säljs separat vid behov).
I processen ville vi också hitta ett formspråk som är varumärkesbyggande, svårt att kopiera och som tjänar som ikon för kundens miljövision. Det vinnande designförslaget var radikalt annorlunda och väckte uppmärksamhet hos kunden. Frågor som: Vad är det, fungerar det, vad krävs av oss och är det ekonomiskt försvarbart, hade inte ställts med en kvadratisk form som påminner om något som redan finns.
Vår kund vågade välja det mest utmanande designalternativet och därmed utmana konkurrenterna i en miljötävling som är till gagn för oss alla.


Arbetsgrupp

Creative Director
No Picnic

Designer
No Picnic

Konceptutvecklare
No Picnic

Kundansvarig
No Picnic

Projektledare
No Picnic

Uppdragsgivare
Helen Key, Creative Design Center, Sony Ericsson


Andra vinnare i kategorin