Har du moms, eller?

Kategori: Aktivering
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat

Ett beslut från 2016 ger medlemsländer i EU rätt att själva reglera moms-nivån på hygienartiklar. Trots detta ligger momsen kvar på 25 % i Sverige – något som har debatterats och kritiserats. Vår idé var helt enkelt att ”ta bort” momsen för Apotek Hjärtats kunder - genom att sänka priset på mensskydd med motsvarande belopp. En tidsenlig rabatt som gällde på över 30 produkter, online och i alla hjärtats 390 Apotek landet runt på obestämd framtid. Initiativet möttes av högljudda hejarop, nådde över 2.5 miljoner i förtjänad räckvidd under första veckan och blev omskriven i bl.a. Aftonbladet, Nyheter24, Elle, Metro, P3 och Amelia – vilket bidrog till att Hjärtat nådde rekordhöga siffror för kännedom och preferens. Försäljningen för de momsfria produkterna ökade med 15 %.


Arbetsgrupp

Creative director, Åkestam Holst NoA
Magnus Jakobsson

Copywriter, Åkestam Holst NoA
Daniel Vaccino

Art director, Åkestam Holst NoA
Lisa Vaccino

Projektledare, Åkestam Holst NoA
Sara Clewemar

Planner, Åkestam Holst NoA
Karl Wikström

Produktionsledning, Åkestam Holst NoA
Jennie Strinnhed

Digital strateg, Åkestam Holst NoA
Hanna Brochs

PR strateg, Åkestam Holst NoA
Ida Persson

Motion designer, BKRY NoA
Eskil Lundberg

Formgivare, BRKY NoA
Lotta Person

Retuschör, B-smart
Erik Hemmingson


Andra vinnare i kategorin