Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

HemnetHemmet

Bidragsbeskrivning:
Varje vecka besöker 2,5 miljoner besökare Hemnet. Det ger Hemnet en unik inblick i vad svenska folket efterfrågar mest i ett framtida hem. HemnetHemmet är projektet där vi förvandlat ettor och nollor till murbruk. Tillsammans med 2 miljoner människor och två av Sveriges främsta arkitekter, har vi översatt 200 miljoner klick på Hemnet, till ett hem. HemnetHemmet skapade en global debatt kring framtidens arkitektur och lyfte frågan om big data kan vara en hörnsten i framtidens hem. Medier kallade idén banbrytande och influencers hjälpte till att sprida budskapet i sociala medier. Andra valde att inte bara sprida budskapet, utan tog själva steget att utveckla HemnetHemmet för dataspelet SIMs. Totalt nådde debatten 220 miljoner människor och fick 648 att anmäla sitt intresse för att köpa huset som kommer att byggas på riktigt. Med projektet har Hemnet utvecklat sin affär och positionerat sig inte bara som den främsta bostadssajten, utan också som framtiden inom bostadsutveckling.

Motivering:
När har, om nånsin, en hel bransch bara gapat över Big Data? Men om ett gäng analytiker, strateger och kreatörer stänger in sig tillräckligt länge i ett rum visar det sig att det ligger i ett hus som precis alla vill ha. Ett bygge som blir större än modulerna var för sig. När det också öppnar upp för en helt ny affärsidé som sätter svenskarnas tycke och smak på kartan blir det både stående ovation och guldägg.

Arbetsgrupp

  • Pressansvarig
    Staffan Tell
  • Ansvarig varumärkesstrategi
    Marek Wolski
  • Kommunikationschef
    Jenny Jeppsson
  • Analytiker
    Felix Åberg
  • Key Account Manager
    Hannes Kerstell
  • Projektledare/Copywriter
    Ivar Insulander
  • Creative Director
    Patrik Beskow
  • PR-specialist
    Louise Sallander, Emelie Molander
  • Grafisk designer
    Simon Svéd
  • Juniorkonsult
    Jonathan Bui
  • Delgrundare
    Bolle Tham, Martin Videgård
  • Videoproducenter
    Brikk Animation & Film
  • Produktionsbolag
    Flip Flop Interactive