H&M Take Care

År: 2019
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: H&M

H&M har högt satta hållbarhetsmål. För att engagera även kunderna att agera mer hållbart lanseras ett nytt koncept som ska inspirera och hjälpa dem att ta hand om sina kläder genom att laga, fixa och tvätta rätt: H&M Take Care.

I alla kläder finns en lapp med skötselråd som berättar hur man ska tvätta (eller inte), stryka och torka plagget. Skötselrådets estetik blev vår förpackningsidé. Form, typografi och symboler har applicerats efter varje förpacknings förutsättning så att varje produkt, i dubbel bemärkelse, sticker ut i hyllan.

I Take Cares produktserie återfinns allt från tvättmedel, fläckborttagare och sneaker wipes till sykit och patches som kan laga hål och dölja fula fläckar. Lanseringen påbörjades sommaren 2018 när konceptet rullades ut i Tyskland, tätt följt av Frankrike, England, Norge och Sverige.


Arbetsgrupp

Projektledare / Designstrateg, Open Studio Stockholm
Åsa Berg

Design director, Open Studio Stockholm
Karin Ahlgren

Formgivare, Open Studio Stockholm
Ylva Krantz

Produktionsledare, Open Studio Stockholm
Maria Backström

Produktionsledare, Open Studio Stockholm
Olivia Sunesson

Copywriter, Open Studio Stockholm
Emi Gunér

Formgivare, Open Studio Stockholm
Lotta Dolling

Uppdragsgivare, H&M
Johan Lindström

Uppdragsgivare, H&M
Emelie Oldbrink

Uppdragsgivare, H&M
Jörgen Andersson

Uppdragsgivare, H&M
Mia Branth

Uppdragsgivare, H&M
Jenny Raspe

Uppdragsgivare, H&M
Elin Frendberg


Andra vinnare i kategorin