Inte för alla

Kategori: Direkt
År: 2012
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Bonniers Konsthall är en samlingsplats för internationell samtidskonst med fokus på installationer och performance art. Med insikten att detta inte är för alla skapade vi en opersonlig inbjudan; en fri entrébiljett du inte fick använda själv, men kunde ge bort till en vän eller kollega. Istället för att vända oss direkt till mottagaren vände vi oss till hans eller hennes sociala nätverk. Eftersom alla känner någon (eller någon som känner någon) som är intresserad av lite smalare konst, kunde vi indirekt ringa in rätt målgrupp. DR:et (till 1900 personer i Stockholm) stöddes av twitter-utskick till bloggare, som även de fick en biljett som inte var till dom. I kampanjen ingick print och utomhus; genom att scanna en QR-kod fick du en digital biljett som var oanvändbar tills att du gav bort den via Twitter eller Facebook. Syftet med kampanjen var att skapa nyfikenhet kring Bonniers Konsthall och rekrytera förstagångsbesökare i samband med utställningen The Spiral And The Square.


Arbetsgrupp

Art Director
Lisa Karlsson

Copywriter
Daniel Vaccino

Creative Director
Andreas Dahlqvist, Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson

Faktor
Anna Hellenberg

Planner
Lisa Kopp

Produktionsledare
Charlotte Zetterström

Projektledare
Malin Careliusen

Senior Designer
Daniel Löfvenborg

Uppdragsgivare
Sofia Curman, Thérèse Dyhlén, Sara Arrhenius

Web Director
KJ Vogelius

Övrigt
Web Developer Sebastian Ross, Web Developer Anders Andersson


Andra vinnare i kategorin