Kalles Äggklocka

Kategori: Mobilt
År: 2012
Valör: Diplom
Byrå: CP+B

Det här kampanjen kom till i en situation där den gamla reklammodellen inte fungerade. Överhuvudtaget. Som fungerade så dåligt att ingenting hände när kampanjerna aktiverades. Det här är också historien om att sluta göra sån reklam. Och istället använda reklampengar till att hjälpa en annan bransch.

I den här kampanjen började nationalikonen Kalles Kaviar att investera i äggförsäljning, efter att ha insett att 59% ändå aldrig skulle äta Kalles utan kokta ägg. Centralt i kampanjen var världens (troligen) mest avancerade äggtimer för iPhone – en app som blev Sveriges tredje mest nedladdade under kampanjperioden.


Arbetsgrupp

Art Director
Martin Jon Adolfsson

Copywriter
Niklas Moberg

Designer
Malin Ekman

Executive Creative Director
Gustav Martner

Kundansvarig
Johan Kruse

Producent
Mikael Lindkvist

Projektledare
Alexandra Moberg

Senior Designer
Daniel Kvist

Uppdragsgivare
Radislava Djordjic, Alexander Laring

Övrigt
Per Rudgren, Martin Furuberg


Andra vinnare i kategorin