Kånken 30 år

År: 2009
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Fjällräven

Bakgrund

Mot slutet av sjuttiotalet blommade en debatt om svenska folkets ryggbesvär upp i medierna. Folkhälsoproblemet fanns även bland barn och ungdomar. Ryggsäcken Kånken designades med tanke på detta. Idén var att den kunde avlasta skolungdomars ryggar bättre än axelremsväskor.

Syfte

Kånken fyller nu 30 år. Syftet med annonsen är att visa att Kånken faktiskt har löst ett viktigt problem.

Lösning

Det finns många fördomar om Kånken som har med den aktuella tidens politiska strömningar att göra. Det blev en intressant ingång på Fjällrävens egen berättelse om hur Kånken kom till.


Arbetsgrupp

Art Director
Fredrik Lewander, Joakim Hinders

Copywriter
Eric Lindesvärd, Peo Olsson, Charlotte Wik

Originalare
Marjo Jokela

Planner
Georg Sievert

Produktionsledare
Nina Lundsten

Projektledare
Göran Broberg, Janerik Borg


Andra vinnare i kategorin