Kasthall Flaggskeppsbutik – En ny konstnärlig scen i Stockholm för unika mattor.

År: 2013
Valör: Diplom
Byrå: BAS

Innovation, hållbarhet, hantverk & personligt uttryck är nyckelorden för Kasthalls nya butik i Stockholm. En inbjudande artistisk & konstnärlig scen för hantverk i internationell klass. För att göra mattorna till hjältar skapades en naturlig & rå elegans med synlig konstruktion som möter mjukt unikt hantverk.
Rått betonggolv, mörk naturlig färgskala hämtad från fabriken möter ny teknik som t.ex. mönsterprojektion på mattor.
För att skapa spännande möten, ständig aktualitet & attrahera nya kundgrupper skapades konceptet "3x3". En yta för gästspel & samarbeten med konstnärer, modeskapare m.fl. Här är det på mattan det händer, där den enda begränsningen är en matta på 3X3m. Först ut blev samarbetet med Sandra Backlund.
Nya sätt att visa både mattor & mattprover har utvecklats. Mitt i butiken finns ett inspirerande materialbibliotek med arbetsbord för att kunna mixa & matcha material.
Uppdrag: retailkoncept, stilkoncept, design, signaturelement,varumärkes DNA, kommunikation, grafisk design.


Arbetsgrupp

Art Director
Stefan Sundström

Creative Director
Marie Wollbeck

Projektledare
Klara Wistam

Uppdragsgivare
Kasthall Mattor och Golv AB

Varumärkesstrateg
Torbjörn Nordkvist

Övrigt
Arkitekt/Konceptutvecklare: Hanna Rosberg


Andra vinnare i kategorin