Konst av en slump

Kategori: Integrerat
År: 2014
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Bonniers Konsthall är ett galleri med fokus på svensk och internationell samtidskonst. Utställning Slight Chance av Pilvi Takala handlade om slump och tillfälligheter. För att göra folk nyfikna på utställningen tog vi fram en fribiljett - och lät slumpen avgöra vem som fick den. I samarbete med Posten delade vi ut kuvert utan namn och adress, brevbäraren fick slumpa ut DR:t till vem som helst under sin runda. Vi gjorde en digital invit på Spotify, men istället för att bjuda in alla så slumpade vi ut spoten till 5000 användare under en dag. Det var med andra ord ren tur om du hörde vår reklam. Vi gjorde även en slumpmässig annons i DN. Vid ett antal tillfällen under tryckprocessen stoppade vi tryckpressen och bytte ut original-plåten till vår annons manuellt, vilket gjorde att vi fick två versioner av samma printannons. En som innehöll en fribiljett till utställningen, en som inte gjorde det. Genom att använda slumpen som mekanik lät vi mottagaren uppleva utställningen på riktigt.


Arbetsgrupp

Art Director
Lisa Vaccino, Joakim Khoury

Copywriter
Daniel Vaccino

Creative Director
Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson

Faktor
Anna Hellenberg

Originalare
Peter Danielsson

Produktionsledare
Camilla Ryttare

Projektledare
Sandra Kaludjercic Bergman

Uppdragsgivare
Sofia Curman


Andra vinnare i kategorin