Lås upp – iPad
Kategori: Tidningsannonsering År: 2012 Valör: Silverägg Uppdragsgivare: Amnesty Byrå: Garbergs
I en ny kampanj för Amnesty International Sweden används lås upp-funktionen i iPhone och iPad. Kampanjdelarna består av skärmbakgrunder för iPhone/iPad (gratis nedladdning via m.amnesty.se/lasupp), annonser för iPad och print. Bilderna föreställer fängslade personer. När du låser upp din telefon eller iPad låser du samtidigt upp cellen eller kedjan som håller personen fången. Kampanjen lanseras för att uppmärksamma Amnestys nätverk av SMS-aktivister. Den sprids initialt via Amnesty-konvent, digitala forum och iPad-annonser men även i traditionell print. Kampanjen har redan fått ett enormt genomslag internationellt genom hundratals tweets, bloggar och redaktionella forum. Amnestys lokala avdelningar i Frankrike, Tyskland, Mexico och Australien har hört av sig och nu har Amnestys internationella sekretariat beslutat att lansera kampanjen globalt. Nästa steg blir att göra om internationella Amnestys app (som idag går under namnet iCandle) till ”Slide to unlock”.
Arbetsgrupp
Art Director
Sebastian Smedberg
Copywriter
Per Forssberg
Creative Director
Petter Ödeen
Formgivare
Jacob Frisk
Fotograf
Peter Alendahl, Adamsky
Produktionsledare
Malin Boustedt
Projektledare
Anna Frick
Repro
BT Repro
Retusch
Touchme
Uppdragsgivare
Jimmy Mannung, Maria Starck
Web Director
Magnus Hällstén
Webbproducent
Niclas Bergström
Övrigt
Mobilbyrå: Mobiento
Följ Guldägget