Lås upp – iPad

År: 2012
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Amnesty
Byrå: Garbergs

I en ny kampanj för Amnesty International Sweden används lås upp-funktionen i iPhone och iPad. Kampanjdelarna består av skärmbakgrunder för iPhone/iPad (gratis nedladdning via m.amnesty.se/lasupp), annonser för iPad och print. Bilderna föreställer fängslade personer. När du låser upp din telefon eller iPad låser du samtidigt upp cellen eller kedjan som håller personen fången. Kampanjen lanseras för att uppmärksamma Amnestys nätverk av SMS-aktivister. Den sprids initialt via Amnesty-konvent, digitala forum och iPad-annonser men även i traditionell print. Kampanjen har redan fått ett enormt genomslag internationellt genom hundratals tweets, bloggar och redaktionella forum. Amnestys lokala avdelningar i Frankrike, Tyskland, Mexico och Australien har hört av sig och nu har Amnestys internationella sekretariat beslutat att lansera kampanjen globalt. Nästa steg blir att göra om internationella Amnestys app (som idag går under namnet iCandle) till ”Slide to unlock”.


Arbetsgrupp

Art Director
Sebastian Smedberg

Copywriter
Per Forssberg

Creative Director
Petter Ödeen

Formgivare
Jacob Frisk

Fotograf
Peter Alendahl, Adamsky

Produktionsledare
Malin Boustedt

Projektledare
Anna Frick

Repro
BT Repro

Retusch
Touchme

Uppdragsgivare
Jimmy Mannung, Maria Starck

Web Director
Magnus Hällstén

Webbproducent
Niclas Bergström

Övrigt
Mobilbyrå: Mobiento


Andra vinnare i kategorin