Livelöpet

Kategori: Media
År: 2011
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Aftonbladet
Byrå: Prime

Efter 30 år i samma format har Rockbjörnen, Aftonbladets musikpris, tappat i relevans hos artister och musikintresserade på grund av nya former av musikkonsumtion. Hur höjer man status för ett musikpris nära döden och samtidigt attraherar en ny musikintresserade målgrupp?

Lösningen blev en revolutionerande applikation som för första gången någonsin gjorde det möjligt att uppleva en helt digital livekonsert, tillsammans med Facebook vänner, och samtidigt ha direktkontakt med artisten på scenen. Konserterna sändes i en tekniskt avancerad webbapplikation som möjliggjorde realtidsinteraktion med sju av Sveriges populäraste artister.

Genom Livelöpet kunde publiken skrika, önska låtar, ladda upp livebilder på Facebook och hålla upp tändare osv., allt inför artisten som kunde följa publikens varje rörelse i realtid via en monitor. Artisten interagerade tillbaka genom att spela önskade låtar, hälsa till personer, uppmana publiken att klappa i takt osv. Livelöpet skapade en rörelse av unga musikälskare som spred och hyllade applikation i sociala flöden världen över.

44 000 konsertbesökare, från 63 länder, med 2,4 miljoner interaktioner under 105 minuters spelade, gjorde Livelöpet till den största svenska festivalen under 2010 och ökade trafiken till Rockbjörnen.se med 300 %.


Arbetsgrupp

Copywriter
Johan Larsson

Creative Director
Peter Lindgren

Kundansvarig
Johan Seidefors

Mediastrateg
Juliana Alonso

Producent
Mika Lepistö

Projektledare
Jennie Nyberg

Web Director
Kalle Thyselius

Visualizer/Produktionsdesigner
Devlin Shea, Christoffer Öberg Runfors


Andra vinnare i kategorin