Livets lotteri

Kategori: Integrerat
År: 2011
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Rädda barnen

Integrerad kampanj för Livets Lotteri, bestående av interaktiv sajt, tidnings- och, utomhusannonsering, film, DR, event, banners samt skolmaterial.
En sajt där besökaren med hjälp av aktuell statistik kan se var i världen man skulle födas om man föddes på nytt. Användaren kan läsa om livsvillkoren i sitt nya hemland, samt utforska det med hjälp av innehåll från Wikipedia, Google Maps, Youtube och Flickr. Besökaren kan hjälpa sig själv genom att skänka pengar till Rädda Barnen och man kan sprida nyheten om sitt nya liv med hjälp av Facebook och Twitter för att be om stöd av nära och kära. Den som samlade mest stöd vann en fältresa till sitt nya land tillsammans med Rädda Barnen.


Arbetsgrupp

Art Director
Pelle Lundquist, Emmeli Österdahl

Copywriter
Stefan Pagreus

Creative Director
Villard/Bartholf

Fotograf
Jon Hertov

Ljud
Redpipe

Originalare
Ola Lanteli

Planner
Mehrnaz Bejne

Produktionsledare
Anna Tanser Wohlin, Kristin Enersen

Projektledare
Anna Laestadius, Johan Öhlin, Malin Sävstam

Regissör
Johan Perjus

Övrigt
Aron Levander


Andra vinnare i kategorin