Lumix 1200

Kategori: Interaktivt
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Panasonic Nordic AB

För att ge Panasonic-användare en chans att visa sin passion för fotografi skapade vi Lumix1200: ett projekt där 1200 personer fick var sin egen 15-minuters-utställning på Fotografiska i Stockholm. Allt du behövde göra var att ladda upp tio bilder på lumix1200.se så visade vi dessa på tio 50-tums TV-apparater, i en 150 m2 stor lokal, på Fotografiska. På sajten kunde du se alla utställningar, ge tumme upp för favoriter, ladda upp dina egna 10 bilder, döpa din utställning och skapa en personlig vernissageinbjudan som kunde skrivas ut eller postas direkt som ett Event på Facebook; just den kvart din utställning ägde rum på Fotografiska. De 1200 utställningarna visades i följd från 1a-28e november och skapade en unik upplevelse där vanliga fotoentusiaster fick synas intill de största fotograferna i världen. Kampanjen stöddes av bl.a. butiksmaterial, print, utomhus och uppmärksammades i bl.a. SR, DN, i TV4, på 100-tals bloggar mm. Panasonic gick från 5a till 2a på systemkameramarknaden.


Arbetsgrupp

Art Director
Lisa Karlsson

Copywriter
Daniel Vaccino

Creative Director
Andreas Dahlqvist

Formgivare
Patrick Emt

Originalare
Patrik Pagréus, Mathias Mattsson, Patrik Oscarsson

Planner
Karl Wikström

Produktionsledare
Charlotta Hallgren

Projektledare
Patrik Söder, Johan Ljungman

Web Director
Thomas Larsson

Webbproducent
Emil Tavassoli


Andra vinnare i kategorin