MINI Getaway Stockholm 2010

Kategori: Event
År: 2011
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: BMW/MINI

MINI lanserade nya MINI Countryman med det globala konceptet Getaway. Vårt uppdrag: Skapa MINI-evangelister. Vår lösning: Världens största realityspel för iPhone.

Under sju dagar kunde alla med iPhone jaga en virtuell MINI i Stockholm city och vinna en riktig MINI Countryman. Du använde en app där du kunde se var den virtuella MINIn, alla andra spelare och du själv befann dig. Om du lyckades komma inom 50 meter från den virtuella MINIn kunde du ta den med din iPhone. Sedan var du tvungen att hålla dig undan – för alla andra som kom inom 50 meter kunde ta MINIn ifrån dig. Personen som hade den virtuella MINIn i sin iPhone när spelet var slut vann en riktig MINI Countryman.

Människor från 90 länder följde spelet på vår webbsida minigetawaystockholm.com. 11 413 personer deltog och transporterade den virtuella MINIn nästan 1500 fysiska kilometer. Genomsnittlig speltid: 5 timmar och 6 minuter per person.


Arbetsgrupp

Art Director
Daniel Wahlgren

Copywriter
Magnus Andersson, Erik Wingfors

Creative Director
Johan Jäger

Mediastrateg
Stefan Zetterberg/Carat

Originalare
Jon Palmqvist

Planner
Leon Phang

Produktionsledare
Ida Modin

Projektledare
Jan Casserlöv

Visualizer/Produktionsdesigner
Daniel Forero


Andra vinnare i kategorin