MINI Getaway Stockholm 2010
Kategori: Event År: 2011 Valör: Guldägg Uppdragsgivare: BMW/MINI Byrå: Jung von Matt
MINI lanserade nya MINI Countryman med det globala konceptet Getaway. Vårt uppdrag: Skapa MINI-evangelister. Vår lösning: Världens största realityspel för iPhone.
Under sju dagar kunde alla med iPhone jaga en virtuell MINI i Stockholm city och vinna en riktig MINI Countryman. Du använde en app där du kunde se var den virtuella MINIn, alla andra spelare och du själv befann dig. Om du lyckades komma inom 50 meter från den virtuella MINIn kunde du ta den med din iPhone. Sedan var du tvungen att hålla dig undan – för alla andra som kom inom 50 meter kunde ta MINIn ifrån dig. Personen som hade den virtuella MINIn i sin iPhone när spelet var slut vann en riktig MINI Countryman.
Människor från 90 länder följde spelet på vår webbsida minigetawaystockholm.com. 11 413 personer deltog och transporterade den virtuella MINIn nästan 1500 fysiska kilometer. Genomsnittlig speltid: 5 timmar och 6 minuter per person.
Arbetsgrupp
Art Director
Daniel Wahlgren
Copywriter
Magnus Andersson, Erik Wingfors
Creative Director
Johan Jäger
Mediastrateg
Stefan Zetterberg/Carat
Originalare
Jon Palmqvist
Planner
Leon Phang
Produktionsledare
Ida Modin
Projektledare
Jan Casserlöv
Visualizer/Produktionsdesigner
Daniel Forero
Följ Guldägget