Natalia Project

Kategori: PR
År: 2014
Valör: Guldägg
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Byrå: RBK

PROBLEM
Attackerna på människorättsförsvarare är omfattande, de hotas och mördas i kampen för de rättigheter vi tar för givet. Bristfällig information om tid och plats för attackerna förhindrar effektiv hjälp.

LÖSNING
Natalia Project. Världens första överfallslarm för människorättsförsvarare kopplat till sociala media.
Om larmet aktiveras skickas en signal med namn, tid och plats till personer lokalt för direkt hjälp. Samtidigt når information om övergreppet de tusentals personer som följer projektet i sociala media. Civil Rights Defenders centrala larmcentral koordinerar åtgärder och informationsflöde.

RESULTAT
16 utsatta individer från Norra Kaukasus, Europa, Sydostasien och östra Afrika har tränats och utrustats med alarmet och över 5o har utbildats.
Projektet har bjudits in av FN, EC, NDI, RFK och Google samt använts i undervisning på Harvard och Handelshögskolan.
Redaktionell räckvidd +2 miljarder via DN, SvD, SVT, BBC, NBC, Huffington Post, Al Jazeera, Wired, Newsweek, Mashabel, Wired mm.
Natalia Project är en livlina som ger ett förbättrat skydd till utsatta människorättsförsvarare som arbetar under konstant hot.


Arbetsgrupp

3D
Alex Kasagiannis

Copywriter
Randy Gosda, Fredrik Dahlberg

Creative Director
Johan Pihl

Kundansvarig
Mathias Wikström

PR-konsult
Nils Holmlöv

Produktionsledare
Annelie Andersson

Projektledare
Fredrik Linder

Uppdragsgivare
Natasha Jevtic Esbjörnson, Padi Matseke

Övrigt
Anders Sjönvall, August Segerholm, Daniel Rørbæk, Mathias Høst Normark, Simon Philipson, Tobias Snäll, Paris Grafik

Fotograf
Daniel Sahlberg


Andra vinnare i kategorin