GULDÄGGET 2020

Never Forget To Vote

Kategori: PR
År: 2015
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: SSU

Bidragsbeskrivning:
Uppdrag
SSU ville kommunicera sina grundläggande värderingar, få ungdomar att intressera sig för EP-valet och överväga att rösta på socialdemokraterna samt engagera sig politiskt. En värdering som låg rätt i tiden var antifascism och antinazism.

Insikt
Alla vettiga människor i världen är emot nazism. För att få kampanjen att lyfta behövde vi en oväntad samtalsstartare.

Lösning
"Never Forget. To Vote". Vi bad Rainer Höss, barnbarn till Auschwitz-kommendanten Rudolf Höss, att bli frontfigur för ett initiativ mot växande högerextrema rörelser i Europa. En kampanjsajt, en film, ett Thunderclap-initiativ, ambassadörer, affischer och omfattande mediekontakter.

Resultat
Vår film spreds mer än 50 000 gånger till sociala medier. Vår protestmarsch på Thunderclap nådde nära åtta miljoner och stöddes av Stephen Fry. Kampanjen lyftes av medier över hela Europa (räckvidd över 100 miljoner människor) Socialdemokraterna blev största parti i EP-skolvalet. SSU fick under kampanjperioden 800 nya medlemmar.


Arbetsgrupp

Arbetsgrupp
Edelman Deportivo

Produktionsbolag
Snask

Uppdragsgivare
SSU


Andra vinnare i kategorin