Oddset Let Europe Watch

Kategori: PR
År: 2012
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Oddset
Byrå: TBWA

Oddset är spelbolaget som älskar sport. Ett spel på oddset kan förstärka spänning, glädje och sorg. Men då krävs ju att man kan se matchen. Och tyvärr spelas världens bästa hockey – NHL – mitt i natten svensk tid.

Skulle det vara möjligt att påverka NHL att flytta sina helgmatcher till dagtid? Så att vi i Europa skulle kunna se matcherna på rimliga tider. Vi bestämde oss för att försöka.

Peter Forsberg blev ambassadör för kampanjen. Likt en amerikansk presidentkandidat åkte han runt i USA och träffade en mängd olika människor. Han försökte övertyga allt från spelare och spelarfruar till supporters och klubbfunktionärer om fördelarna med förslaget.

Förslaget om ändrade matchtider fångades upp av tidningar och TV-kanaler i bland annat Sverige, Finland, Kanada, USA och Tjeckien. Debattens vågor gick relativt höga på särskilt nordamerikanska hockeyforum, med europeer på en sida och framförallt kanadensare på den andra.


Arbetsgrupp

Art Director
Carl Dalin

Copywriter
Kalle Widgren

Formgivare
Stefan Gallon

Mediaköpare
Carat

Produktionsledare
Annika Molnár

Projektledare
Jonas Andersson

Uppdragsgivare
Eva Evesjö/Ulf Olofsson


Andra vinnare i kategorin