Old Milk

Kategori: Aktivering
År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: COOP

Litade vi mer på våra sinnen än bäst-före-datum skulle matsvinn minska markant. Därför skapade Coop, Sveriges grönaste matkedja, Old Milk – världens enda parfym som luktar dålig mjölk & därför hjälper dig avgöra när mjölken hemma bör slängas. Den upplevelsecentrerade aktiveringen riktades mot unga miljömedvetna svenskar med barn vars matsvinn är stort. För att väcka uppmärksamhet förpackades den stinkande nyheten som en premiumparfym & skickades till journalister & opinionsbildare. Samtidigt släpptes en onlinefilm så målgruppen möttes av doften & Coops viktiga budskap på relevanta plattformar. De kunde även uppleva doften via annonser med doftprov & sampling på centrala platser i landet, där de kunde prata hållbarhet med Coop. Allt ledde till kampanjsidan dit flera kom för att läsa om matsvinn & beställa doften. T.o.m. skolor bad att få använda doften. Med Old Milk lyckades Coop skapa en aktivering som lät dem interagera med sin målgrupp på ett nytt sätt & hjälpa dem leva mer hållbart.


Arbetsgrupp

Art Director, Edelman Deportivo Stockholm
Simon Kraft

Copywriter, Edelman Deportivo Stockholm
Anna Werkell

Projektledare, Edelman Deportivo Stockholm
Joachim Ewert

Art Director, Edelman Deportivo Stockholm
Sebastian Brännén

Creative Director, Edelman Deportivo Stockholm
Rasmus Keger

PR Strategist, Edelman Deportivo Stockholm
Sofie Segerborg

Content Strategist, Edelman Deportivo Stockholm
Jonas Axblom

CMO, Coop
Björn Larsson

Head of Marketing, Coop
Marie Wedin

Project Manager, Coop
Sofia Borgblad

Communication Director, Coop
Anna Rasin

Head of press and external communication, Coop
Tobias Rydergren

Press secretary, Coop
Ann Persson

Sustainability strategist, Coop
Anneli Bylund

Head of Digital Editorial office, Coop
Annika Ulfvin

Content Manager, Coop
Elsa Andersson

Web editor, Coop
Hanna de Ron

Coop
Sofia Borgblad

Fotograf, Philip Karlberg
Philip Karlberg


Andra vinnare i kategorin