Osjälvisk status

Kategori: Media
År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Svenska FN-förbundet

Bakgrund.
För FN handlar hjälparbete lika mycket om akuta insatser som långsiktig återuppbyggnad i katastrofområden. Uppdraget var att berätta om vidden av FN:s arbete och samtidigt samla in pengar till stöd för vitt skilda projekt.

Vi stod inför flera utmaningar. Hur når och berör vi så många människor som möjligt, utan mediebudget? Och hur berättar vi om flera projekt samtidigt utan att det blir ointressant och krångligt?

Lösningen
Vi fick människor att betala för att använda sin statusrad på Facebook. Tack vare Osjälvisk status röjdes hundratals minor i Kambodja, rent vatten delades ut till kolerasmittade på Haiti och flickor i Afghanistan fick gå till skolan bara för att nämna några exempel. Som bonus blev Facebook lite mindre skrytigt och FN ett meningsfullt inslag i våra personliga nyhetsflöden.

Vår kampanj har inget slut. Statusuppdateringar byts ut allteftersom nya katastrofer inträffar.


Arbetsgrupp

Art Director
Timo Orre

Copywriter
Per-Olof Lundgren

Creative Director
Björn Ståhl

Designer
Sanna Nilsson, Fredrik Lundberg

Planner
Thomas Weigle, Josefine Billström

PR-konsult
Isak Hagen

Produktionsledare
Oscar Corsvall

Uppdragsgivare
Svenska FN-förbundet


Andra vinnare i kategorin