Photoshop Live-Street Retouch Prank

Kategori: Direkt
År: 2014
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB
Byrå: Abby Norm

Mål
Attrahera 12 000 kreatörer till Adobes event Creative Days och samtidigt stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet. Målgrupp: Kreatörer, 18-55 år, Internationellt.

Strategi
Konventionella eventinbjudningar går ut via mejl och innehåller info om talarna. Vi ville skapa en helt ny sorts inbjudan, en som kunde nå ut till kreatörer världen över via förtjänade medier.

Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer tillika talare på eventet, överraskade vi väntande bussresenärer genom att photoshoppa dem i realtid i busskurens reklamtavla.

Resultat
Vi drog 73.538 unika besökare till eventet (613% över målet) och bevisade att en inbjudan inte behöver levereras i ett glansigt kuvert.
– 20 miljoner såg videon på YouTube.
– Storyn plockades upp av nyhetsmedia som CNN & Discovery.
– Total räckvidd: 180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.


Arbetsgrupp

AD-assistent
Oscar Sjöqvist

Copywriter
Dan Göransson

Creative Director
Emil Frid, Olle Nordell, Oskar hellqvist

Fotograf
Kjell Åhlund, Cengiz Boskaya

Musik
Bessem Bedziri, Hannes Lidén

Originalare
Anders Grawin

Producent
Martin Roeck Hansen, Fredrik Bjelke

Produktionsledare
Anna Fares, Karin Lindevall

Projektledare
Gisela Bovin, Andreas Morne

Retusch
Erik Johansson

Technical Director
Joakim Wirtl

Uppdragsgivare
Åsa Andersson


Andra vinnare i kategorin