Photoshop Live-Street Retouch Prank
Kategori: Direkt År: 2014 Valör: Silverägg Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB Byrå: Abby Norm
Mål
Attrahera 12 000 kreatörer till Adobes event Creative Days och samtidigt stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet. Målgrupp: Kreatörer, 18-55 år, Internationellt.
Strategi
Konventionella eventinbjudningar går ut via mejl och innehåller info om talarna. Vi ville skapa en helt ny sorts inbjudan, en som kunde nå ut till kreatörer världen över via förtjänade medier.
Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer tillika talare på eventet, överraskade vi väntande bussresenärer genom att photoshoppa dem i realtid i busskurens reklamtavla.
Resultat
Vi drog 73.538 unika besökare till eventet (613% över målet) och bevisade att en inbjudan inte behöver levereras i ett glansigt kuvert.
– 20 miljoner såg videon på YouTube.
– Storyn plockades upp av nyhetsmedia som CNN & Discovery.
– Total räckvidd: 180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.
Arbetsgrupp
AD-assistent
Oscar Sjöqvist
Copywriter
Dan Göransson
Creative Director
Emil Frid, Olle Nordell, Oskar hellqvist
Fotograf
Kjell Åhlund, Cengiz Boskaya
Musik
Bessem Bedziri, Hannes Lidén
Originalare
Anders Grawin
Producent
Martin Roeck Hansen, Fredrik Bjelke
Produktionsledare
Anna Fares, Karin Lindevall
Projektledare
Gisela Bovin, Andreas Morne
Retusch
Erik Johansson
Technical Director
Joakim Wirtl
Uppdragsgivare
Åsa Andersson
Följ Guldägget