Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Photoshop Live-Street Retouch Prank

Mål
Attrahera 12 000 kreatörer till Adobes event Creative Days och samtidigt stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet. Målgrupp: Kreatörer, 18-55 år, Internationellt.

Strategi
Konventionella eventinbjudningar går ut via mejl och innehåller info om talarna. Vi ville skapa en helt ny sorts inbjudan, en som kunde nå ut till kreatörer världen över via förtjänade medier.

Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer tillika talare på eventet, överraskade vi väntande bussresenärer genom att photoshoppa dem i realtid i busskurens reklamtavla.

Resultat
Vi drog 73.538 unika besökare till eventet (613% över målet) och bevisade att en inbjudan inte behöver levereras i ett glansigt kuvert.
– 20 miljoner såg videon på YouTube.
– Storyn plockades upp av nyhetsmedia som CNN & Discovery.
– Total räckvidd: 180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.

Arbetsgrupp

  • AD-assistent
    Oscar Sjöqvist
  • Copywriter
    Dan Göransson
  • Creative Director
    Emil Frid, Olle Nordell, Oskar hellqvist
  • Fotograf
    Kjell Åhlund, Cengiz Boskaya
  • Musik
    Bessem Bedziri, Hannes Lidén
  • Originalare
    Anders Grawin
  • Producent
    Martin Roeck Hansen, Fredrik Bjelke
  • Produktionsledare
    Anna Fares, Karin Lindevall
  • Projektledare
    Gisela Bovin, Andreas Morne
  • Retusch
    Erik Johansson
  • Technical Director
    Joakim Wirtl
  • Uppdragsgivare
    Åsa Andersson