Photoshop Live-Street Retouch Prank

År: 2014
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Adobe Nordic Systems AB
Byrå: Abby Norm

Mål
Attrahera 12 000 kreatörer till Adobes online-streamade event Creative Days och samtidigt stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet.

Strategi
Konventionella eventinbjudningar sker över mejl och innehåller lite info om talarna. Vi ville skapa en helt ny sorts inbjudan; en som kunde nå ut viralt till kreatörer världen över via förtjänade medier.

Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer överraskade vi bussresenärer genom att photoshoppa in dem i humoristiska situationer i busskurens reklamtavla.

Resultat
– 20 miljoner har sett pranket på YouTube.
– Videon knep förstaplatsen på Ad Age’s Viral Video Chart över världens mest virala annonser.
– Storyn plockades upp av nyhetsmedia som CNN & Discovery.
– Pranket nådde sammanlagt 180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.
– Creative Days fick 73 538 unika besökare (613% över målet).


Arbetsgrupp

AD-assistent
Oscar Sjöqvist

Copywriter
Dan Göransson

Creative Director
Emil Frid, Olle Nordell, Oskar hellqvist

Fotograf
Kjell Åhlund, Cengiz Boskaya

Musik
Bessem Bedziri, Hannes Lidén

Originalare
Anders Grawin

Producent
Martin Roeck Hansen, Fredrik Bjelke

Produktionsledare
Anna Fares, Karin Lindevall

Projektledare
Gisela Bovin, Andreas Morne

Retusch
Erik Johansson

Technical Director
Joakim Wirtl

Uppdragsgivare
Åsa Andersson


Andra vinnare i kategorin